Reação de maracujazeiro-amarelo ao complexo fusariose-nematoide de galha

Resumo

The present work was conducted in greenhouse conditions at APTA/Bauru, São Paulo State, during the first semester of 2007, with the objective of evaluating the resistance of two varieties of yellow passion fruit, Maguari and Afruvec, to the Fusarium solani-Meloidogyne incognita race 3 complex. The experimental delineation was entirely randomized in a 2 x 4 factorial arrangement, with 4-5 repetitions, with the plot constituted by 1 vase containing 1 plant. The appraised parameters in the assay were disease severity, caused by F. solani, measuring the lesion length (cm) in the collar zone of plants and number of galls formed by M. incognita race 3 in the root system. The two varieties of yellow passion fruit showed susceptibility to F. solani. Only in the Afruvec variety, the presence of nematode resulted in increase of fusariosis. As for resistance to the phytonematode, the Maguary variety was classified as resistant in the presence or absence of Fusarium. In contrast, for the Afruvec variety, the presence of Fusarium resulted in reduction of resistance to the nematode, going from moderately resistant to susceptible. O presente trabalho foi conduzido em casa-de-vegetação da APTA/Bauru, Estado de São Paulo, no primeiro semestre de 2007, com o objetivo de avaliar a resistência de duas variedades de maracujá-amarelo, Maguari e Afruvec, ao complexo Fusarium solani-Meloidogyne incognita raça 3. O delineamento experimental foi o inteiramente casualizado em esquema fatorial de 2 x 4, com quatro ou cinco repetições, sendo a parcela constituída por um vaso com uma planta. Avaliou-se a severidade da fusariose, medindo-se o comprimento da lesão (cm) no colo da planta e o número de galhas no sistema radicular. As duas variedades mostraram-se suscetíveis a F. solani. Apenas na variedade Afruvec, a presença do nematoide resultou em aumento da fusariose. Quanto à reação ao nematoide,'Maguari' comportou-se como resistente, tanto na presença como na ausência do fungo. Ao contrário, para a variedade Afruvec, a presença do fungo resultou em diminuição da resistência ao nematoide, passando de moderadamente resistente para suscetível.

Assunto

Passiflora, Fusarium solani, Meloidogyne incognita, cultivares resistentes, Passiflora, Fusarium solani, Meloidogyne incognita, resistant cultivars

Citação

Número de citações Scopus